مطالب

قلی‌پور:چینی‌ها در المپیک پکن ضربه بزرگی به ووشو زدند/روح المپیک با ساندا سازگار نیست

ووشوکار تیم ملی گفت: متاسفانه در المپیک پکن ووشو به عنوان یک مسابقه‌ای که در کنار رقابت‌های المپیکی برگزار شد، حضور پیدا کرد و این موضوع ضربه بزرگی به المپیکی شدن ووشو زد.

نشست ویژه کمیته بین المللی المپیک برای تعیین چند رشته ورزشی منتخب برای ورود به المپیک 2020 روز پنجشنبه (9 خرداد) در شهر سن پترزبورگ روسیه برگزار شد.

در این جلسه علاوه بر ووشو رشته‌های کشتی، بیس بال،‌ اسکواش، اسکیت، کاراته، صخره نوردی و اسکی روی آب تحت بررسی مسئولان IOC قرار گرفت و در پایان از بین 8 رشته اعلام شده 3 رشته انتخاب شدند تا در نشست نهایی مجمع کمیته بین المللی المپیک که شهریورماه در شهر بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین برگزار می‌شود از بین کشتی، بیسبال و اسکواش یک رشته در المپیک 2020حضور داشته باشد.

حمیدرضا قلی‌ پور اظهار داشت: پیش از این نیز در صحبت‌های خود گفته بودم که از بین گزینه‌های مطرح شده برای وارد به المپیک شانس کشتی و بیسبال بیشتر از ووشو است. بیسبال و کشتی در دنیا خیلی بیشتر از ووشو طرفدار دارند و این موضوع باعث می‌شود تا شانس ووشو خیلی پایین بیاید.

وی افزود: ووشو از سال 98 در مسابقات جهانی و آسیایی حضور پیدا می‌کند و به همین دلیل ما نمی‌توانیم توقع زیادی داشته باشیم که به زودی ووشو جزو ورزش‌های المپیکی باشد. هر چند که چینی‌ها خیلی تلاش کردند تا این رشته را المپیکی کنند، اما تلاش آنها فایده‌ای نداشت.

ووشو کار تیم ملی در ادامه گفت: اگر روزی قرار باشد ووشو نیز المپیکی شود قطعاً در بخش ساندا (مبارزه) حضور نخواهد داشت. به هر حال روح المپیک با رشته‌هایی که یک مقدار خشن هستند سازگاری ندارد و اگر قرار باشد روزی ووشو در المپیک حضور داشته باشیم قطعاً تالوکاران (نمایش) حضور خواهند داشت.

وی در مورد نوپا بودن این رشته ورزشی خاطرنشان کرد: ووشو تقریباً یک رشته نوپایی است که نسبت به بیسبال و کشتی از طرفداران کمتری برخوردار است و به همین دلیل از قبل پیش بینی شده بود که شانس کمتری برای المپیکی شدن دارد.

قلی‌پور در مورد راهکارهای المپیکی شدن ووشو، اظهار داشت: برای اینکه این رشته بتواند مخاطبان زیادی را جلب کند، حتماً باید در همه جای دنیا این رشته گسترش داده شود. اگر به مسابقات دوره‌های قبل که برگزار شد‌ه نگاه کنیم به راحتی شاهدیم که همیشه مدال‌های طلا بین چین، ایران و روسیه تقسیم می‌شود. چینی‌ها که مسئول برگزاری مسابقات هستند باید اوزان را طوری ارنج کنند که مدال‌ها بین کشورهای دیگر نیز تقسیم شود.

برزیل، فیلیپین، ماکائو و ویتنام همیشه مدال‌های دوم و سوم را کسب می‌کنند و به همین دلیل دیگر مدالی برای کشورهای دیگر باقی نمی‌ماند. پس بهترین راه برای اینکه ووشو بتواند در دنیا گسترش پیدا کند این است که مدال مسابقات بین کشورهای بیشتری توزیع شود.

قلی‌پور گنگ بودن نحوه امتیازدهی را یکی دیگر از دلایلی دانست که باعث می‌شود تا ووشو طرفداران زیادی نداشته باشد.

وی دراین‌باره گفت: داوری در بخش ساندا واقعاً نامشخص است و حتما یک تماشاگر باید اطلاعات کاملی از این رشته داشته باشد تا از نحوه امتیاز دهی سر در بیاورد. متاسفانه باز بودن دست سرداور در امتیازدهی یکی دیگر از مشکلات مسابقات است. به هر حال همیشه سرداور مسابقات چینی‌ها هستند و در طول این چند سال تنها یک بار در مسابقات جهانی کانادا یک داور ایرانی به عنوان سرداور مسابقات حضور داشت.

ووشوکار تیم ملی در مورد راهکارهای دیگر برای گسترش ووشو در دنیا، اظهار داشت: چینی‌ها می‌توانند مربیان خود را به کشورهای دیگر برای تدریس این رشته اعزام کنند تا با این روش ووشو را به همه دنیا معرفی کنند. البته در این سال‌ها آنها مربیان خود را به برخی از کشورها با کمترین هزینه و حتی شاهد بودیم به صورت رایگان اعزام می‌کنند، اما باید این روش را بیشتر گسترش دهند. فکر می‌کنم بهترین راه‌ حل برای اینکه همه دنیا با این رشته نوپا بیشتر آشنا شوند، همین روش است.

وی در پایان اظهار داشت: بنده معتقدم به این زودی‌ها ووشو نمی‌تواند در المپیک حضور داشته باشد. سابقه سنتی ووشو قدمت زیادی دارد، اما فعالیت بین‌المللی در این رشته قدمت زیادی ندارد. اگر در المپیک پکن، چینی‌ها می‌توانستند ووشو را وارد المپیک کنند قطعا در المپیک‌های بعدی ووشو نیز می‌توانست المپیکی باشد، اما متاسفانه در المپیک پکن تنها ووشو به عنوان یک مسابقه‌ای که در کنار رقابت‌های المپیکی برگزار شد، حضور پیدا کرد و این موضوع ضربه بزرگی به المپیکی شدن ووشو زد.

حمیدرضا قلی پور ووشوکار وزن 85- کیلوگرم دارنده نشان طلای جوانان جهان در سال 2006 مالزی، طلای قهرمانی جهان در سال 2007 چین، نقره قهرمانی آسیا در سال 2008 ماکائو، طلای مسابقات جهانی ورلدگیمز در سال 2009، طلای مسابقات قهرمان جهان در سال 2011 آنکارا، مدال طلای بازی‌های آسیایی گوانگجو و نفر دوم مسابقات آسیایی 2012 هوشی مینه ویتنام و نشان طلای مسابقات جهانی آنکارا را در کارانه خود دارد.

 

نظر خود را اضافه کنید.

0 / 600 محدودیت حروف
متن شما باید بین 10 تا 600 حرف باشد
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد

جامعه مجازی ورزشهای رزمی« جامعه مجازی ورزشهای رزمی »
عضو شوید و توانمندی های رزمی خود را ثبت کنی. عکسهای باشگاه و اطلاعات ورزشی رزمی خود و اساتیدتان را در اولین جامعه مجازی ورزشهای رزمی به اشتراک بگذارید. ورود به جامعه مجازی

جامعه مجازی ورزشهای رزمی«فروشگاه آنلاین محصولات رزمی»
جدیدترین فیلم های رزمی و آموزشی در فروشگاه ورزشهای رزمی، طرف قرار داد با پست جمهوری اسلامی ایران و پشتیبانی از کارتهای بانکی عضو شبکه شتاب. http://razmavar.com/images/icon/post-ir.png http://razmavar.com/images/icon/shetab.png  ورود به فروشگاه اینترنتی

جامعه مجازی ورزشهای رزمی« معرفی فیلم های رزمی »
با جدیدترین فیلم های رزمی روز دنیا آشنا شوید ، داستان فیلم های رزمی روز دنیا را مطالعه و بررسی کنید  و فیلم هایی را که بازیگر رزمی مورد علاقه شما بازی کرده را بیابید   ورود به فیلم شناسی رزمی

 انجمن گفتگوی ورزشهای رزمی«انجمن گفتگوی ورزشهای رزمی»
در انجمن گفتگوی ورزشهای رزمی می توانید با دیگر هنرجویان و اساتید ورزشهای رزمی آشنا شوید و بحث و تبادل نظر کنید و از دانش و اطلاعات رزمی دیگران استفاده کنید . ورود به انجمن ورزشهای رزمی